ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: Τα λάθη που έμειναν στην ιστορία – Ποιες χρονιές σημειώθηκε ρεκόρ αποτυχίας

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: Τα λάθη που έμειναν στην ιστορία – Ποιες χρονιές σημειώθηκε ρεκόρ αποτυχίας

18.05.19, 09:27

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: Τα λάθη που έμειναν στην ιστορία – Ποιες χρονιές σημειώθηκε ρεκόρ αποτυχίας

Για τελευταία φορά θα πραγματοποιηθούν φέτος οι πανελλαδικές εξετάσεις με ένα σύστημα που μέσα σε 40 χρόνια, αν και με διαφορετικές παραλλαγές, στην ουσία είχε την ίδια φιλοσοφία. Από του χρόνου οι σχολές ελεύθερης πρόσβασης διαφοροποιούν εντελώς το παρόν σύστημα.

Στη διάρκεια αυτών των τεσσάρων δεκαετιών έγιναν πολλά λάθη, γκάφες και μαζικές αποτυχίες που έμειναν στην ιστορία…

Η αποτυχία που έγινε πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες της εποχής και προκάλεσε αναστάτωση στην κοινή γνώμη αλλά και κτύπησε το πρώτο, ίσως, καμπανάκι για το γλωσσικό επίπεδο των τότε 18χρονων σημειώθηκε στις πανελλαδικές του 1985. Στη διατύπωση του θέματος της Έκθεσης, οι λέξεις «αρωγή» και ευδοκίμηση θεωρήθηκαν άγνωστες για την πλειοψηφία των υποψηφίων και ελάχιστοι, εκτός τρίτης δέσμης, κατάλαβαν τι ζητούσε το θέμα.

«Η λεξιπενία των νέων»

Η επίμαχη διατύπωση ήταν: «Ο άνθρωπος, ο αποφασισμένος να μάθει πολλά γράμματα και να διαπρέψει σε μια επιστήμη ή σε μια τέχνη, δεν αποβλέπει πια, κατά την επικρατούσα άποψη, στην προσωπική του μόνο ευδοκίμηση. Προσφέρει και στους άλλους πολύτιμη αρωγή». Ακολούθησαν πύρινα άρθρα με θέμα τη λεξιπενία της νεολαίας, που έγραφαν ότι «οι υποψήφιοι επιστήμονες, οι αυριανοί μηχανικοί, γιατροί, φιλόλογοι, νομικοί, αγνοούν λέξεις που γνώριζαν όλοι οι απόφοιτοι του δημοτικού σχολείου προ πεντηκονταετίας» και πρωτοσέλιδα όπως «Σφαγή των υποψηφίων», «Δεν κατάλαβαν το θέμα», «Ιδού το επίπεδο των μαθητών».

Δύο χρόνια μετά, το 1987, ξεσπάει νέα θύελλα με το μάθημα της Φυσικής , καθώς ένα προς εξέταση θέμα ήταν παρόμοιο με άσκηση του βιβλίου η λύση της οποίας ήταν λανθασμένη. Ταυτόχρονα είχαμε νέα «σφαγή» στην Έκθεση, το θέμα της οποίας θεωρήθηκε εκείνη τη χρονιά ως το δυσκολότερο όλων των εποχών, ακόμα και έως σήμερα σύμφωνα με πολλούς φιλόλογους. Επρόκειτο για απόσπασμα από τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, ωστόσο η δυσκολία ήταν πως στη διατύπωση καλούνταν οι υποψήφιοι να αποφανθούν για το βαθύτερο νόημα των λόγων του στρατηγού. Η πλειοψηφία αποφάσισε ότι ο Μακρυγιάννης μιλούσε για την αρχαιοκαπηλία, κερδισμένοι ήταν όσοι εντόπισαν έννοιες όπως η εθνική συνείδηση και η φιλοπατρία. Κάτω από τη βάση έγραψαν πάνω από 8 στους 10 υποψήφιους.

«Στρυφνά» θέματα στην Κοινωνιολογία και τη Φυσική

Το 1989 ο Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων καταγγέλλει την Κεντρική Επιτροπή Γενικών Εξετάσεων για λανθασμένο τρόπο διατύπωσης θέματος της Κοινωνιολογίας, λάθος που οδήγησε στην αποτυχία πάνω από το 85% των υποψηφίων. Η Κοινωνιολογία πρωταγωνίστησε αρνητικά και στις εξετάσεις του 1992, με την ΟΛΜΕ να ζητά ακύρωση της εξέτασης του μαθήματος, λόγω «εξαιρετικής στρυφνότητας» των θεμάτων. Την ίδια εποχή, για δύο συνεχείς χρονιές, το 1990 και το 1991, τα θέματα των Μαθηματικών της Δ΄ Δέσμης θεωρήθηκαν «υπεύθυνα» για την αποτυχία του 71% και 82% των υποψηφίων αντίστοιχα.

Το 1993 τα θέματα στο μάθημα της Φυσικής χαρακτηρίστηκαν «ιερογλυφικά» και τα ποσοστά των μαθητών που έγραψαν κάτω από τη βάση έφτασαν το 90% στην A΄ Δέσμη και το 79% στη B΄ Δέσμη, αρνητικό ρεκόρ στην 20ετή τότε ιστορία των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ζήτησε πάντως ακύρωση της εξέτασης του συγκεκριμένου μαθήματος, ενώ για ασάφειες στη Φυσική γίνεται λόγος και το 1998, χωρίς ωστόσο να προκληθεί σε τέτοιο βαθμό μαζική αποτυχία.
Νέα αποτυχία στην Έκθεση

Το 1997 καταγράφεται νέα «σφαγή» στην Έκθεση, που αφορά κυρίως τους υποψηφίους της Δ΄ Δέσμης. Ένα απόσπασμα μιας συζήτησης του Νόαμ Τσόμσκι με το Μισέλ Φουκώ και το ερώτημα «γιατί νομίζετε ότι ο Τσόμσκι προβάλλει με ιδιαίτερη έμφαση την αξία της ανθρώπινης δημιουργικότητας σε μια κοινωνία ελευθερίας» παγιδεύει τους μαθητές με αποτέλεσμα οι 6 στους 10 υποψηφίους της εν λόγω δέσμης να γράψουν κάτω από τη βάση.

Το 2001 η Κεντρική Επιτροπή κάνει ένα παιδαριώδες λάθος στα αρχαία ελληνικά, επιλέγοντας θέμα που είχαν χρησιμοποιήσει οι φροντιστές στις εξετάσεις προσομοίωσης, ανοίγοντας ατελείωτους κύκλους συζητήσεων για την επιλογή αυτή. Τέτοιου είδους «λάθη» είχαμε και δύο χρόνια αργότερα, στις Εξετάσεις του 2003. Στα Μαθηματικά, η Μαθηματική Εταιρεία έκανε λόγο για λάθος επιλογή θεμάτων, ενώ στη Φυσική, η Κεντρική Επιτροπή, λόγω λάθους, αποφάσισε την ακύρωση ερωτήματος.

Λανθασμένες βάσεις

Το 2005 λόγω της δυσκολίας των θεμάτων σε πολλά μαθήματα κάποιοι καθηγητές αρνούνται να βαθμολογήσουν γραπτά ενώ η ΟΛΜΕ καταγγέλλει την επιλογή των θεμάτων και οι αντιδράσεις στις τάξεις των υποψηφίων και των οικογενειών τους είναι σφοδρές. Την επόμενη χρονιά, το 2006, η Ένωση Βιολόγων κάνει λόγο για λανθασμένη διατύπωση θεμάτων και αποτυχία ξεπερνά το 60%. Γκάφα ολκής του υπουργείου Παιδείας είχαμε και το 2007 με ανακοίνωση λάθος βάσεων, κάτι που προκάλεσε σάλο στην κοινή γνώμη.

Τεράστια αναστάτωση σημειώθηκε και το 2012. Το ερώτημα Γ4 της Φυσικής ακυρώθηκε λόγω «επιστημονικού λάθους», ενώ η κατάσταση χειροτέρεψε με τις αντικρουόμενες οδηγίες του υπουργείου Παιδείας που ξεσήκωσαν πλήθος αντιδράσεων. Το 2015 η δυσκολία των θεμάτων στη Φυσική και τα Μαθηματικά οδήγησε σε αποτυχία που άγγιξε το 80% και το 70% αντίστοιχα. Μεγάλη «σφαγή» έγινε τέλος και το 2017, με πρωτοφανή αποτυχία στην Ιστορία Γενικής Παιδείας, που ξεπέρασε το 90%, και τα Μαθηματικά Προσανατολισμού Σχολών Οικονομίας και Πληροφορικής (83,45%) που οδήγησε σε ιστορικά χαμηλά τις βάσεις των Οικονομικών Τμημάτων.

Πηγή:  athina984.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Μοιράσου το:

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.